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The initiators determine who belongs to the user group and is allowed to use the cargobike. The group also determines the [[Nutzungsvereinbarungen (AGB)| terms of use]], e.g. annual fee itself. Thus, community cargobike projects are neither common property nor for everyone.
 
The initiators determine who belongs to the user group and is allowed to use the cargobike. The group also determines the [[Nutzungsvereinbarungen (AGB)| terms of use]], e.g. annual fee itself. Thus, community cargobike projects are neither common property nor for everyone.
   
Beim Gemeinschaftslastenrad entfällt die Notwendigkeit einer [[Wie spricht man die Menschen an, die ein Freies Lastenrad nutzen sollen?|Markenkommunikation]] sowie ggf. auch eines [[Commons Booking: Welche Vorteile bringt die Buchungssoftware?|Buchungssystems]], das macht die Umsetzung leichter. Gemeinschaftslastenräder kommen ebenfalls aus der Zivilgesellschaft und sind, genauso wie die Freien Lastenräder, ein wichtiger Baustein der Mobilitätswende.
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With the community cargobike project, there is no need for [[Wie spricht man die Menschen an, die ein Freies Lastenrad nutzen sollen?|brand communication]] and, if necessary, a [[Commons Booking: Welche Vorteile bringt die Buchungssoftware?|booking system]], which makes the implementation easier. Community cargobike projects also come from civil society and, like the Commons Cargobikes, are an important building block of the transition in transportation.
   
 
Beispiele für Gemeinschaftslastenräder:
 
Beispiele für Gemeinschaftslastenräder:

Revision as of 10:20, 19 May 2020

In contrast to the Commons Cargobike, there are also numerous community cargobike projects operated by local groups. These are cargobikes that are shared within a community, housing cooperative, district or association or a certain group or made available by house owners.

The initiators determine who belongs to the user group and is allowed to use the cargobike. The group also determines the terms of use, e.g. annual fee itself. Thus, community cargobike projects are neither common property nor for everyone.

With the community cargobike project, there is no need for brand communication and, if necessary, a booking system, which makes the implementation easier. Community cargobike projects also come from civil society and, like the Commons Cargobikes, are an important building block of the transition in transportation.

Beispiele für Gemeinschaftslastenräder:

  • Rothehausrad
  • Der ADFC Hannover, Mitinitiator von Hannah, startet im November 2017 das Projekt „NKI: Förderung der nachbarschaftlichen Anschaffung und Nutzung gemeinschaftlich betriebener Lastenräder in Stadt und Region Hannover“, das die Initiierung von Gemeinschaftslastenrädern zum Ziel hat. Das Projekt wurde gefördert vom Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit aufgrund eines Beschlusses des Deutschen Bundestags.


Tipps und Hinweise zu Gemeinschaftslastenrädern sind im Fakten Heft Cargobike-Sharing für Wohninitiativen des Projekts WohnMobi zusammengefasst.



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