Exkurs: Wartung des Lastenrads/en: Unterschied zwischen den Versionen

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Die regelmäßige Wartung des Lastenrads ist enorm wichtig. Der Reifendruck sollte regelmäßig und vor jeder Ausleihe geprüft werden. Hierfür sollten alle Stationen mit Standluftpumpen mit Manometer ausgerüstet sein. Daneben ist es gut, das Lastenrad '''alle vier bis sechs Wochen zur Wartung''' (dafür können ruhig zwei Tage eingeplant werden) gebracht wird. Außerdem sollte das Lastenrad mindestens einmal im Jahr einer richtig großen Wartung unterzogen werden. Durch gute Wartung können größere Reparaturen vermieden werden.
Regular maintenance of the cargobike is extremely important. The tyre pressure should be checked regularly and before each rental. For this purpose, all stations should be equipped with stationary air pumps with pressure gauges. In addition, it is good to have the cargobike serviced every four to six weeks (two days can be scheduled for this). In addition, the cargobike should be serviced at least once a year. Good maintenance can prevent major repairs.


Toll wäre es, wenn sich offene Werkstätten oder Privatpersonen finden, die die Wartungen kostendeckend übernehmen. Das gilt auch für Reparaturen, wobei größere Reparaturen von Fahrradläden übernommen werden können, deren Kosten dann über die Versicherung abgewickelt werden.
It would be great if open workshops or private individuals could find themselves able to cover the costs of maintenance. This also applies to repairs, where larger repairs can be carried out by bicycle shops, the costs of which are then covered by insurance.


Bei E-Lastenrädern ist es vorteilhaft, wenn das Rad direkt im lokalem Fahrradgeschäft gekauft wurde oder Händler*innen vor Ort sind, die sich mit der entsprechenden Motoren- und Schaltungstechnik auskennen, da Probleme bei der Elektrik nicht ohne Weiteres selbst behoben werden können.
In the case of e-cargobikes, it is advantageous if the bike was purchased directly from the local bicycle shop or if dealers are on site who are familiar with the relevant engine and gear change technology, as problems with the electrical system cannot be solved easily by themselves.


Weiteren Diskussionsbedarf bietet die '''Reparatur während der Ausleihe'''. Hierfür konnte noch keine gute Lösung gefunden werden. Kleinere Reparaturen (z. B. bei einem Platten) leisten die Nutzer*innen oft selbst. Wenn dies jedoch nicht der Fall ist, kann z. B. über die Kooperation mit einem mobilen Fahrradservice nachgedacht werden, dessen Telefonnummer am Rad angebracht werden müsste.
Further discussion is needed during the loan process. It has not yet been possible to find a good solution for this. Users often carry out smaller repairs (e. g. for a plate) themselves. If this is not the case, for example, cooperation with a mobile bicycle service can be considered, whose telephone number would have to be attached to the bicycle.
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Aktuelle Version vom 20. Mai 2020, 12:25 Uhr

Regular maintenance of the cargobike is extremely important. The tyre pressure should be checked regularly and before each rental. For this purpose, all stations should be equipped with stationary air pumps with pressure gauges. In addition, it is good to have the cargobike serviced every four to six weeks (two days can be scheduled for this). In addition, the cargobike should be serviced at least once a year. Good maintenance can prevent major repairs.

It would be great if open workshops or private individuals could find themselves able to cover the costs of maintenance. This also applies to repairs, where larger repairs can be carried out by bicycle shops, the costs of which are then covered by insurance.

In the case of e-cargobikes, it is advantageous if the bike was purchased directly from the local bicycle shop or if dealers are on site who are familiar with the relevant engine and gear change technology, as problems with the electrical system cannot be solved easily by themselves.

Further discussion is needed during the loan process. It has not yet been possible to find a good solution for this. Users often carry out smaller repairs (e. g. for a plate) themselves. If this is not the case, for example, cooperation with a mobile bicycle service can be considered, whose telephone number would have to be attached to the bicycle.



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